hokberlare.jpg (7898 bytes)


Berlaarse boerenkar

Dit is een boerenkar zoals ze in Berlare gemaakt werden.

Voor het vervoer van bieten werden er nog zij-, voor- en achterplanken opgezet van 40 50 cm. hoogte. Daartoe waren op de kar metalen beugels voorzien. Voor het vervoer van hooi en graan werden er twee grote steunen opgezet: n vooraan op het lamoen tegen de bak en n achteraan op de uitstekende balken van het onderstel. In die uitstekende balken was een gat voorzien waarin men een rol kon bevestigen, die diende om de reep die de lading moest vasthouden op te spannen (in het Berlaars: "opoelen").

Deze kar dateert van vr 1940. Dat kunnen we zien omdat na de oorlog de rem verplicht werd.

(Verzameling Hugo Vercruyssen)

De wagenmakerij, een verdwenen beroep

Behalve bij een trouwpartij ziet men nog zelden een wagen getrokken door paarden door de straat rijden. Paarden in het veld zijn meestal luxepaarden die af en toe als rijdier dienst doen, maar trekpaarden zijn voorgoed uit het straatbeeld verdwenen. Boerenkarren met drie wielen en wagens met vier wielen zijn naar het museum verhuisd.

Met de opkomst van de landbouwtractoren is het beroep van wagenmaker compleet verdwenen.

Ooit telde Berlare drie wagenmakers: Aviel Van Driessche (1896 +1951), de familie Buyle en Jozef Vande Meirssche...

Meer leest u in het novembernummer 2007 van ons tijdschrift (25.2) in het artikel van Lucien De Lathauwer en Paul De Pauw.


Terug naar TIJDSCHRIFT

Terug naar BERLARE IN BEELD